BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 30 May 2011

Air Mata Subuh...



pagi tadi seperti pagi2 yg lain,aku menyambut tetamu setiaku.
"Assalamualaikum."Seru subuh
"Wa'alaikumsalam."Sahutku dan kami terus berpelukan mengubat rindu serta kasih sayang. Ku tanya khabar subuh mengenai musafirnya dari suatu tempat ke suatu tempat.

"Tadi ... "Kata subuh dengan sayu. "Aku baru sahaja melintasi suatu tempat, ku cari tempat singgah. Ku ketuk rumah2 yg sunyi tetapi tiada satu pun yg mahu menerimaku sebagai tamu. "Air mata subuh mula berlinangan. Ku dakap subuh erat. "Subuh, usah pedulikan mereka. Bukankah aku menyambutmu dengan penuh kegembiraan?" Subuh mengukir senyuman walaupun serinya tiada.

Subuh mengangkat mukanya seolah-olah teringat sesuatu. "Oh ya....tadi juga, aku lalu di tempat yg tanahnya disebalik sungai, orang2nya sepertimu. Mereka menjamuku dengan pelbagai hidangan yg lazat. Hidangan yg paling ku sukai ialah buah tahajud. Puas ku cari, tapi nikmat buah seperti itu jarang ku temui. Justeru aku meratahnya dengan puas dan leka." Subuh merenungku bagai meminta sesuatu.

"Maaf Subuh. Aku tidak menanam pohon al-Lail, jadi aku tidak dapat menjamumu dengan buah yg kau sukai. Tapi aku punyai roti Siyyam. "maklumku pada subuh.
"Roti itu sudah ada tuan punya" Kata subuh.
"Kau mahu manisan zikir?" rayuku pada subuh.
"Baiklah,ambilkan aku sedikit serta bawakan padaku segelas air taubat." Pinta subuh.

Aku agak sugul. Bagaimanakah harus ku maklumkan kepada subuh yg air mata tangisan sudah hampir kering akibat kemarau maksiat yg berpanjangan? Namun, aku tetap menjenguk ke perigi yg menyimpan air mata itu. Aku terkejut kerana perigi itu telah hampir separuh penuh. Dan hatiku berdetik, adakah ini tandanya kemarau akan berakhir? Tanpa berlengah, ku bawa air itu kepada subuh, tetamu yg ku sanjung dan ku suakan manisan yg dipinta. Selesai menjamah, subuh melirik senyum...

Dakapan kasih mengiringi subuh. Tanpa ku sedar air mata taubat menitis membasahi pipi. Hatiku menyeru, datang lagi subuh, akan ku jamu sahabat sejati dengan buah tahajud pada ziarahmu nanti... ..

0 Komen: